Paco Pérez (4 estrellas Michelin): "la vanguardia española está latente en todo mundo"
Paco Pérez (4 estrelles Michelin): “l’avantguarda espanyola està latent a tot món”.
10 maig, 2013
Hosco en EUHT StPOL
Neix hosco.com, un trampolí laboral pels estudiants de l’EUHT StPOL
14 maig, 2013
Mostrar tots

Carlota Mateos (Codirectora de Rusticae.es): Sempre agraeixes un premi, però amb aquesta conjuntura molt més

Carlota Mateos, codirectora de Rusticae.es, va visitar EUHT StPOL per rebre la “Placa EUHT StPOL al lideratge turístic 2013” en el marc de la Jornada de Lideratge i Formació i va contestar a les nostres preguntes sobre la seva experiència professional dins del sector turísitc i el futur de Rusticae.es.

Primer de tot, enhorabona pel premi. Què significa per a vosaltres rebre aquest reconeixement?

Fonamentalment és una pilota d’oxigen en un moment complicadíssim, on tots estem intentat treure el millor de nosaltres per sobreviure aquesta conjuntura. A més, rebre-ho dels futurs professionals del sector és molt emocionant… Sempre agraeixes un premi, però amb aquesta conjuntura molt més.
Expliqui’ns… On i com neix Rusticae.es?

Rusticae neix el 1996, després que la Isabel i jo portéssim un hotel amb encant a Astúries que pertanyia a la meva família. Allà vam veure que hi havia una necessitat dins del sector dels hotels petits que ningú estava cobrint i que, fonamentalment, consistia en la necessitat d’aquests hotels de ser seleccionats i agrupats en un grup amb els mateixos estàndards de qualitat. I d’altra banda, la necessitat de comptar amb una plataforma de serveis de comercialització i comunicació, que els permetessis tenir una presència en el sector eficient i amb molt pocs recursos.
Què pretén Rusticae.es? Explica’ns bé el projecte!

Ara estem protagonitzant un viratge molt profund i intentant passar de ser una empresa del segle 20 a una del segle 21. Això implica una forta inversió en tecnologia, en intel·ligència de client, en establiment d’aliances estratègiques amb grans empreses tecnològiques internacionals (booking.com, Tripadvisor, Microsoft…) i finalment, i 4 pilar d’aquest canvi, la internacionalització.

Acabem d’obrir oficina a Xile per gestionar tot el desenvolupament del negoci a Amèrica, on focalitzarem la nostra presència als països de l’Aliança Atlàntica (Xile, Perú, Colòmbia i Mèxic). Aquí és on més esforç hi dedicarem. A més, estem ampliant la nostra presència a països de l’Arc Mediterrani. Sense comptar amb aquesta ampliació, el nostre club compta avui amb 170 establiments a Espanya, el Marroc i Portugal. I com comentava, estem en plena captació. Probablement comptarem amb 200 hotels a Europa i uns 250 en Llatino Amèrica a finals de 2014.

 

Què oferiu al vostre client? Què creus que és el que més valora?

El que més valora és que Rusticae li ofereix la garantia a l’hora de trobar un establiment singular, petit i amb encant de gama alta. Això és la garantia, el que MÉS VALORA. I no els podem fallar.
Quin perfil té el vostre client?

Com hem segmentat molt el tipus d’hotel que oferim, el nostre client també queda molt segmentat. Bàsicament, parlem d’una persona amb un nivell sociocultural i econòmic mitjà – mitjà alt, que aprecia molt les propostes autèntiques, que rescata propostes i essència del territori on va, que està interessat en la gastronomia, la cuina local, que busca desconnectar de la seva vida atrafegada de ciutat i que sol ser un earlyadopter. Busquen tendències i les donen a conèixer als seus cercles d’amistats… Aquest és el tipus de client fidel de Rusticae.
Quin característiques ha de tenir un bon emprenedor al nostre país?

Fonamentalment ha de ser una persona amb una forta confiança en si mateix. Es passa per tantes dificultats, que resulta vital creure molt en les teves possibilitats. A més ha de comptar amb una enorme capacitat de treball, ser inconformista, interessant i humil per saber-se envoltar de gent millor que i que sempre estigui buscant la millora contínua.
Quin model de gestió heu utilitzat per controlar el creixement del club? Com es van repartir les tasques a l’inici del camí?

Encara que no està bé, nosaltres mai vam fer un repartiment de tasques. Hem anat treballant una mica sobre la marxa i ens hem anat fent amb territoris de gestió on ens sentíem còmodes.

La Isabel i jo treballem molt bé com a tàndem i, encara que segurament no seria recomanable, ens ha funcionat. Hem buscat el nostre camí… i ho hem intentat gestionar de la millor manera.
Heu canviat de model de negoci o estratègia durant el vostre creixement?

Sempre. Estem permanentment revisant l’estratègia i des que va començar la crisi estem revisant especialment el model. Som una empresa petita i podem permetre’ns el luxe d’assajar formats i de reconduicir la nostra estratègia cap a un altre camí. Així que tenim en permanent revisió model i estratègia, i a la velocitat que estan avançant els nostres clients i món en general, amb més motiu.
Creeu que els hotels, grans i petits, han sabut pujar al carro online? Ja sigui en portals, clubs de reserves, xarxes socials… A Espanya, l’aposta tecnològica de les petites i mitges empreses, va a la mateixa velocitat de la resta de països desenvolupats?

El nostre segment hoteler ha estat tremendament tecno resistent, li ha costat molt entrar a la lliga de l’online. Però és veritat que una vegada que han vist que no hi havia marxa enrere i corrien el risc de quedar-se fora, han entrat de manera ràpida, encara que una mica a contracor. És veritat que, a més, manegen una posició de debilitat davant dels grans monstres, cal dir-ho… per la diferencia de magnitud.

Nosaltres ho hem tingut molt clar. Érem una minúcia i des del primer dia teníem pàgina web, des de 1996. I hem apostat per totes les tendències online que han anat apareixent.

Avui, de fet, treballem tota  la nostra gestió de reserves amb un partnership de booking.com. Hem vist que no podíem lluitar ni combatre contra els grans monstres, i hem canviat d’estratègia i ens hem unit a ells.
Què els aconsellaries a aquells estudiants de la nostra escola que té en ment crear un nou projecte empresarial dins del sector de la restauració?

Els diria que la viabilitat del projecte, mes allà dels números que indiscutiblement són essencials, haurà de descansar en una aposta sòlida per la qualitat i per la innovació, aquesta entesa des de la importància que ha de saber interpretar les noves tendències que van van aparèixer cada vegada a un ritme major i que fan que els nostres clients evolucionis també de manera molt ràpida.  Els hàbits de consum dels nostres clients fan que tot evolucioni. En resum, qualitat i innovació fixant-nos en les tendències latents.

Per a nosaltres una de les claus principals és l’elecció del soci. Hem estat molt afortunades de trobar-nos en el camí i compartir forces i il·lusions per il·luminar un projecte com aquest. I un mai sap com d’afortunat és de poder compartir el camí amb algú amb qui, en l’essencial, sempre hi estàs d’acord.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *