#unopuntosiete: la veu del sector de l’hoteleria i restauració davant la crisi del coronavirus
2 abril, 2020Receptes de xefs amb estrella Michelin, ara online
4 abril, 2020Carme Ponsa és Directora d’Operacions de l’Hotel Tahití Playa **** S, ubicat a Santa Susanna, a la costa de Barcelona. L’hotel compta amb 447 habitacions i 83 suites i segons indica Ponsa, no es podien ni imaginar que “a pocs dies d’obrir els establiments hotelers” la crisi del coronavirus els faria “canviar de cop i volta tota la planificació prevista”. Amb ella parlem d’una situació davant la qual demanen als clients que, un cop finalitzi la pandèmia, tornin a confiar en el sector hoteler i turístic.
Com han afrontat els canvis que ha implicat la crisi de l’coronavirus en el complex hoteler on exerceix de directora d’operacions?
Les mesures que s’han adoptat es centren en la contenció de virus: contenció econòmica, d’inversió i de personal. En les dates en què estem, a pocs dies d’obrir els nostres establiments hotelers, no ens podíem ni imaginar que una pandèmia global ens fes canviar de cop i volta tota la planificació prevista.
Quin ha estat l’impacte a nivell econòmic?
Les empreses ens hem hagut de readaptar introduint els ERTO com a primera mesura de regulació, atès que no es podíem fer front als costos estructurals de les plantilles sense tenir ingressos. Ens estem preparant per a un futur dur i incert: les reserves per al mes d’abril i algunes per al mes de maig han estat cancel·lades per tots els mercats emissors tant nacionals com internacionals i les previsions de reserves a data d’avui tenen posat el fre.
No podem avançar-nos a saber com evolucionaran els mercats perquè no tenim data de finalització d’aquesta pandèmia, ni tampoc tenim un cas anterior de magnitud semblant que ens guiï.
Reinventarse o morir, dicen.
¿Reinventarse o morir? Hablaremos de un antes y un después de esta crisis. No hemos tenido margen de maniobra. A las puertas de Semana Santa, de aperturas de establecimientos hoteleros, de restaurantes, tiendas… el coronavirus ha paralizado toda actividad turística.
Seguro que a medio o a largo plazo encontraremos nuevas opciones de negocio con una mentalidad nueva dispuesta a responder a las inquietudes del cliente. Nuestro sector está en continua innovación y siempre se deben encontrar fórmulas para destacar de la competencia, basándonos en calidad, buen servicio y en experiencias.
“Pot ser que la part positiva de tot això sigui l’opció de consumir més de forma interna, posant en valor l’oferta turística nacional i de proximitat”
Reinventar-se o morir, diuen.
Reinventar-se o morir? Parlarem d’un abans i un després d’aquesta crisi. No hem tingut marge de maniobra. A les portes de Setmana Santa, d’obertures d’establiments hotelers, de restaurants, botigues… el coronavirus ha paralitzat tota activitat turística.
Segur que a mitjà o a llarg termini trobarem noves opcions de negoci amb una mentalitat nova disposada a respondre a les inquietuds de client. El nostre sector està en contínua innovació i sempre s’han de trobar fórmules per destacar de la competència, basant-nos en qualitat, bon servei i en experiències.
Com es preparen per al “després de”: què demanen a institucions públiques, organismes privats i què li demanen al consumidor / client?
A les institucions públiques els demanem que rebaixin la pressió fiscal a la qual estem sotmesos, que obrin línies de crèdit amb interès 0, que ens ajornin, fraccionin i rebaixin els impostos municipals i que busquin mesures econòmiques que beneficiïn el sector.
Als organismes privats, que siguin flexibles amb els consumidors, que permetin la renegociació de pòlisses, crèdits, préstecs, hipoteques… Als clients, que tornin a confiar en el sector hoteler i turístic.
Mirant cap al futur, això ens haurà ajudat a…?
De moment és aviat per predir el que passarà, però pot ser que la part positiva de tot això sigui l’opció de consumir més de forma interna, posant en valor l’oferta turística nacional i de proximitat.