“Treballar en un restaurant amb dues estrelles Michelin és intens, però altament gratificant”
9 abril, 2020Direcció Hotelera i Turisme: una elecció universitària sense precedents
17 abril, 2020Jordi Martí Utset és CEO de Viatges Traveltec, President de la Taula Gironina de Turisme, una associació d’empresaris i institucions públiques del sector turístic de la zona de Girona; i vicepresident primer i de l’àrea receptiva d’ACAVE (Associació Corporativa d’Agències de Viatge Especialitzades). En l’entrevista, Martí radiografia l’impacte de la crisi de la Covid-19 en el turisme i en la programació de vacances.
Quin ha estat l’impacte a nivell econòmic de la Covid-19 en la seva empresa?
Des de la declaració de l’estat d’alarma la nostra única tasca ha estat gestionar les anul·lacions que han anat arribant fins a deixar les nostres previsions per als següents mesos a zero. Amb la qual cosa, és senzill deduir que l’impacte ha estat devastador.
Com han afrontat els canvis que ha implicat la crisi del coronavirus al seu negoci?
A causa de la incertesa de com seguirà l’estat d’alarma i la mobilitat de persones entre fronteres quan s’acabi, no podem fer cap previsió, de manera que ens hem vist obligats a reduir les despeses al mínim amb la presentació d’un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO).
És obvi que els nostres clients, majoritàriament tour operadors estrangers, estan en la mateixa situació, de manera que més enllà de mantenir un contacte formal amb ells, poc podem plantejar un escenari de futur immediat.
L’escenari a curt termini quant a la mobilitat de persones es veurà afectat; fet que en turisme comportarà una programació diferent de les vacances.
Com es preparen per al “després de”?
Com a associació, estem gestionant la relació amb els nostres clients i proveïdors (hotels, companyies aèries …) pel que fa als dipòsits existents per a futures operacions, per exemple.
Des de les administracions públiques i ens de promoció, s’hauran de replantejar tots els plans d’accions i dissenyar-ne d’altres amb vista a el mercat de proximitat a curt termini, ja que la mobilitat dels turistes serà reduïda i més que probablement també la seva capacitat econòmica.
Com a empresa, tenir cura del client i estar atent a les seves necessitats i més que previsible canvi d’hàbits a curt termini.
Tota crisi comporta oportunitats i esperem que siguem capaços de reconduir el sector pel que fa a la sostenibilitat, per exemple
Pot ser que la quarantena obri un nou escenari que canviï els costums dels clients en relació a l’ús d’hotels i / o restaurants?
L’escenari a curt termini pel que fa a la mobilitat de persones es veurà afectat, no serà com just abans, sobretot pel que fa a el transport aeri; fet que en turisme comportarà una programació diferent de les vacances.
Una altra cosa és la necessitat que tindrà la gent de sortir a bars i restaurants per socialitzar-se, que a curt termini es veuran beneficiats, però amb una despesa per client segurament inferior; i falta saber si serà sostingut en el temps. En l’actualitat una de cada tres persones actives està a l’atur, caldrà estar atents a com evoluciona aquesta situació i a les mesures que, pel que fa a seguretat psicològica, s’acabin implementant. Ja que això últim pot influir en la rendibilitat de l’establiment.
Quina és la part positiva de tot això? Mirant cap al futur, això ens haurà ajudat a …
Potser és una mica aviat per veure en què ens afectarà positivament, tota crisi comporta oportunitats i esperem que siguem capaços de reconduir el sector pel que fa a sostenibilitat, per exemple. Qui de ben segur ho està agraint és el medi ambient. Li convenia un respir al planeta!