“El Màster en Hospitality Management t’ofereix oportunitats a tot el món”
30 març, 2020#unopuntosiete: la veu del sector de l’hoteleria i restauració davant la crisi del coronavirus
2 abril, 2020Josep M. Vallsmadella Camós és Director Corporatiu de Màrqueting i Estratègia del Grup Ibersol Restauração-Espanya. El Grup Ibersol compta amb uns 700 restaurants a Portugal, Espanya i Angola; que donen feina a més de deu mil treballadors. Les principals marques pròpies i franquiciades de el grup són Pans & Co, Ribs, FrescCo, Pizza Hut, KFC, Burger King, Ibersol Travel. De la mà del director corporatiu de màrqueting i estratègia, Josep M. Vallsmadella, coneixem com s’enfronten als canvis provocats per la crisi del coronavirus davant d’un escenari que tipifica com de “cigne negre”.
Quin ha estat l’impacte de la crisi del Covid-19 a nivell econòmic i estructural en l’empresa?
Seguint les indicacions de Govern espanyol, el 14 de març vam tancar els restaurants a Espanya tant pel que fa per al servei de menjador, entrega a domicili i menjar per emportar, i vam mantenir oberts alguns restaurants als aeroports per tal de donar servei.
I ara què?
Tot el departament de màrqueting està analitzant com pot variar el comportament dels consumidors cap a la restauració després de la crisi i està treballant també en opcions d’oferta post-covid. També tenim una part de l’equip de R + D treballant per desenvolupar productes i ofertes adequades tant en ingredients com en la relació “value for Money” per quan es reactivi l’activitat.
El consumidor tornarà a posar el focus en la seguretat alimentària i en el contacte amb els restaurants i en això les grans marques donen més garanties
Quin nou escenari es pot obrir en el sector de la restauració quan finalitzi la quarantena?
Dependrà de dos factors: l’un; de la durada de la crisi i l’empremta psicològica que deixi en els consumidors; i l’altre; de l’economia i de les mesures econòmiques dels governs. No hi ha dubte que durant un temps el consumidor tornarà a posar el focus en la seguretat alimentària i de contacte amb els restaurants i en això les grans marques donen més garanties. També cal dir que l’ús del delivery pot sortir-ne reforçat.
A nivell de consum, no s’espera una recuperació rapidíssima després de la crisi ja que l’economia en sortirà molt perjudicada. En aquest sentit, serà crític que el govern europeu i el de cada país adoptin mesures expansives amb alta injecció de fons monetaris i fortes retallades fiscals per ajudar tant als particulars que són la base del consum com a les empreses pilar de la producció.
Estem davant d’un escenari tipus Cigne Negre, és a dir un esdeveniment anormal i sense antecedents que genera gran incertesa i volatilitat
Per acabar, quin es recomanacions donaria a d’altres empresaris?
Primer: Keep Calm ja que no es pot incidir en les vendes, només en els costos. Estem davant d’un escenari tipus Cigne Negre, és a dir un esdeveniment anormal i sense antecedents que genera gran incertesa i volatilitat… Això vol dir que cal prendre decisions molt reflexionades i dia a dia.
Segon: No anteposar l’economia a la salut. Cal treballar-los tots dos en paral·lel, però sense oblidar la prioritat real.
Tercer: Llegir bé que està passant i com canviarà tot perquè puguem progressar com a societat i evolucionar com a espècie. Qui entengui aquests canvis socials i antropològics, estarà més preparat per a l’era post Covid.
Quart: La clau és el coneixement. Els errors es cometen per falta de coneixement suficient, i els problemes només es resolen amb el coneixement adequat. L’evolució i el progrés depenen del coneixement. Cal prendre-s’ho més