Receptes de xefs amb estrella Michelin, ara online
4 abril, 2020Es podrà recuperar el turisme perdut al 2020?
8 abril, 2020Lluís Codó i Pla és director d’Horeca Solutions, empresa de consultoria especialitzada en restauració i Foodservice. Amb Codó parlem sobretot del futur de les empreses del canal HORECA. Amb quin escenari es trobaran un cop finalitzi la crisi del coronavirus? A quins reptes s’enfrontaran després de la pandèmia de la Covid-19? Com a apunt inicial: “Incrementar l’eficiència del negoci serà una de les claus”, pronostica Codó. L’entrevista completa, a continuació.
Quin ha estat l’impacte a nivell econòmic i estructural de la crisi de la Covid-19 a la seva empresa?
Com a empresa que oferim serveis a altres empreses del canal HORECA, la crisi de la Covid-19 ens ha suposat una aturada gairebé absoluta de l’activitat; ja que els equips humans o bé han estat afectats per Expedients Temporals de Regulació d’Ocupació (ERTO) o bé estan a l’espera de veure com evoluciona el contagi.
Així que estem acabant de tancar algunes propostes amb els nostres clients i replantejant els calendaris que teníem marcats. Així mateix, dediquem temps a millorar la nostra estructura de productes i serveis per poder oferir solucions als nostres clients un cop passi tot això. En certa manera, hem aprofitat per posar ordre.
Quan la capacitat de consum cau, el primer sector que se’n ressent és el de la restauració
Com es preparen per al “després de”?
El després per a nosaltres implica respondre el més ràpidament possible a les peticions que tindrem dels nostres clients: posada en marxa de nous conceptes, finalitzar projectes ja iniciats, preparar alguna proposta pendent, etc.
D’altra banda, aquesta parada de l’activitat ens permetrà oferir nous productes que estem preparant. Per exemple: un aspecte crític de les companyies del canal HORECA és saber en quin nivell d’eficiència de gestió es mouen i optimitzar-lo per “deixar de perdre diners”. Hem creat un model que ens permet auditar el nivell d’eficiència empresarial d’un hotel o restaurant de 0 a 100. Penso que incrementar l’eficiència del negoci serà una qüestió fonamental quan tot això passi.
Quins nous escenaris es poden obrir al mercat un cop finalitzi la quarantena?
Realment no sé que passarà i crec que ningú no ho sap. El que sí que crec és que tindrem ganes de sortir i gaudir del nostre oci, de recuperar el temps perdut. La cultura mediterrània és oberta i molt socialitzadora i crec que això no ho perdrem.
Una altra cosa és la capacitat adquisitiva que ens quedi. Aquest pot ser un problema, ja que quan la capacitat de consum cau, el primer sector que se’n ressent és el de la restauració.
Així mateix, seguirà creixent el negoci del delivery. Aquesta és una palanca de creixement de la restauració molt important; crec que tot restaurant hauria de plantejar-se aquesta línia de negoci. No obstant això, un element crític a considerar és el “packaging”: si aconseguim que transmeti la nostra imatge de marca i mantingui les característiques organolèptiques del producte; tindrem molt de guanyat.
Crec que tot restaurant hauria de plantejar-se la línia de negoci del delivery
Què recomanaria a les empreses de canal HORECA per a l’escenari actual i futur?
– Repensar i reformular la proposta de valor. Revisar el nostre posicionament i valor de mercat. Per exemple, la fixació de preus i comercialització és una estratègia bàsica. No podem començar a baixar preus i oferir descomptes per retenir clients. Si fem això els nostres marges cauran en picat. Hauríem de potenciar el nostre mix de vendes: plats més rendibles i populars des de la perspectiva del client. I dissenyar menús adequats al preu mitjà que podem obtenir. Pot passar que les nostres vendes no pugin, però sí que aconseguirem mantenir o millorar el marge.
– Parlar amb els nostres proveïdors i arrendataris. No podem tancar el restaurant i arrossegar un deute. Per això és important prendre decisions pel que fa als preus del lloguer i altres costos fixos.
– Analítica forense de despeses. Hem de dur a terme una minuciosa anàlisi de tota l’estructura de despeses del negoci, ajustant tot allò que realment no aporta valor. Però cal tenir molta cura, ja que les decisions que prenguem afectaran al nostre futur posicionament i valor de mercat.
– Una estratègia que estan fent algunes companyies americanes és la de vendre “targetes regal” per quan acabi la crisi. D’aquesta manera intenten fidelitzar els clients de cara al futur.