La importància del servei de sala en un restaurant
27 octubre, 2020La dieta mediterrània i els seus beneficis
13 novembre, 2020Quines són les principals tendències laborals per al 2021 en el sector de l’hoteleria i la restauració? Aquest va ser el punt de partida de la intervenció de Lluís Serra, director general de l’EUHT StPOL, a la taula rodona organitzada per Barcelona Activa, en què va compartir diàleg amb representants d’empreses d’altres sectors per analitzar com estan implementant els canvis i les noves tendències del mercat laboral.
La taula rodona de Barcelona Activa va ser precedida per la ponència d’Ivo Güell “Tendències d’un futur molt present”. Güell, conferenciant i formador, va obrir la xerrada destacant que en l’escenari actual cal “observar el mercat per detectar les oportunitats que ens marca”.
En un entorn que defineix com YOTA VUCA (acrònim, aquest últim, de Volatilitat, Incertesa, Complexitat i Ambigüitat) marcat per l’increment exponencial de la velocitat i dels factors que componen el VUCA, hi ha sectors del mercat laboral que estan “tocats” , ha indicat, però a la vegada, també es generen noves oportunitats de negoci que passen, algunes d’elles, per reinventar-se.
Tendències de futur en turisme
I com a exemple, ha apuntat alguns canvis o tendències en el turisme com la importància de l’experiència enfront de l’anterior concepte de viatge; la tendència cap al moviment slow travel; la preferència d’allò proper o “petit” davant d’allò més massificat; o l’increment dels viatges vinculats a temàtiques com la salut, el benestar o l’esport; entre d’altres.
“Els mercats no moren, es reinventen“, va afirmar Güell. I en aquest procés de reinvenció, va subratllar la importància de la digitalització com a factor diferenciador de tota empresa i treballador del futur ja present: “Cal SER digital, ni estar ni semblar, sinó SER”.
Tendències en hoteleria i restauració
Després de la ponència d’Ivo Güell va ser el torn dels participants a la taula rodona, moderada per Rosaura Alastruey; i en què van participar Patricia Villanueva, representant de Recursos Humans de Cinesa; Paula Muñoz Global Tecnhology Talent Acquisition Manager a IBM; Magdalena Murtra, Community Builder a Malt i Lluís Serra, CEO de l’Escola Universitària d’Hoteleria i Turisme de Sant Pol de Mar (EUHT StPOL).
En la seva intervenció, Lluís Serra va apuntar alguns canvis que està vivint el sector de l’hoteleria arran de la pandèmia de la Covid-19, com per exemple, la creació dels anomenats “Hotel Salut” convertits en instal·lacions pera allotjar pacients de Covid-19 ; hotels convertits en espais per passar la quarantena; hotels que han cedit espais a centres educatius perquè puguin realitzar l’activitat docent d’acord amb la nova normativa i protocols derivats de la Covid-19; o bé hotels reconvertits en oficines o espais per al coworking, entre molts altres exemples.
Tant en el sector hoteler com en el de la restauració “hem hagut de ser enginyosos i creatius“, va explicar Lluís Serra. I va afegir altres exemples de noves tendències en restauració que han agafat força arran de la pandèmia del coronavirus; com el delivery o take away en restaurants amb oferta gastronòmica molt diversa i en formes que mai ens hauríem pogut imaginar; o les anomenades “dark kitchens”, un negoci pensat i nascut per al delivery que consisteix en cuines habilitades per produir menjar únicament per a enviament a domicili.
Una oportunitat per a la formació
“Entenem que la crisi és temporal, tornarem a la normalitat”, va sentenciar Lluís Serra. I davant de la pregunta Qui sobreviurà? la seva resposta va apuntar cap a la importància de la formació i especialització: “Els més formats i els més professionalitzats tant en el sector de l’hoteleria com de la restauració tindran més oportunitats per superar la crisi”.
En aquest context, va identificar l'”aturada” obligada per la Covid-19 com una bona oportunitat per seguir formant-nos; sigui en programes presencials, blended o bé en formació online en àrees com gestió, direcció o noves tendències en hoteleria i restauració.